Pembaca Setia

Selasa, 28 September 2010

MEDAN DAKWAH LAMA- BANDAR PUTERI DALAM KENANGAN


Apabila berpindah ke kawasan baru ,maka medan dakwah yang baru terbentang di hadapan mata.Medan dakwah dahulu di Bandar Puteri Klang saya masih gagal mencapai beberapa target antaranya:

1) Dapat mengislamkan seorang bukan Islam dalam tempoh tiga tahun-gagal kerana saya hanya setahun bertugas di sana.Dapat kongsi Islam dengan seorang beragama Hindu tetapi tidak dapat sambung gerakerja.

2)Menginsafkan seorang Islam yang tidak solat @tidak bersungguh dalam agama-terutamanya pekerja-pekerja restoran tomyam,tergantung juga.Tetapi dapat sampaikan juga sedikit peringatan

3)Mengajak seorang Islam berdakwah rumah ke rumah atau di tempat maksiat-tidak berjaya lagi.Ada mengajak seorang cina Islam untuk berdakwah di rumah2 kawan2 cinanya tetapi beliau terlampau takut seolah-olah akan berjumpa dengan malaikat maut.

Sedikit kejayaan :

1) Mengajak pekerja Bangladesh ke surau- pekerja ini tinggal dan bekerja di sebuah bengkel welding.Alhamdulillah nampak kerap sedikit pergi surau setelah diperingatkan. Pekerja kedai air-cond masih degil,maklumlah bujang lagi.

2)Berdakwah kepada seorang remaja yang baru sampai dari utara.Semasa baru dengar peringatan macam insaf, tetapi bila jumpa kali kedua macam terpesona dengan cewek-cewek KL. Mudah2an ada masa teringat juga dengan peringatan dari saya atau ada orang lain pula memberi peringatan.

3)Mendakwah perubatan sunnah-semua amalan sunnah adalah untuk menyelamatkan manusia,dan perlu diamalkan bukan ditinggalkan di dalam kitab sambil mengaku ikut Quran,sunah,ijma dan qias tetapi bila ditunjukkan dengan amalan sebenar quran dan sunnah maka dialah menjadi penentang pertama dan mengambil jalan mudah menuduh orang itu sebagai wahabi sesat.Sunnah sendiri perlu didakwahkan tetapi untuk orang baru belajar seperti saya mengecilkan skop kepada perubatan sunnah sahaja memudahkan gerakerja sambil mendakwah manusia kembali kepada agama sedikit2 seperti di atas.