Pembaca Setia

Rabu, 22 September 2010

BEKAM UNTUK KECEMERLANGAN AHLI SUKAN/SPORTSMAN


Ahli sukan yang telah mencuba berbagai kaedah tetapi masih belum dapat mencapai 'peak' masing-masing dianjurkan menggunakan kaedah bekam pula untuk meningkatkan prestasi dan mencapai kemenangan cemerlang.


Berbekam di pundak kepala adalah sesuai untuk hampir semua jenis sukan. Manakala bagi sukan yang memerlukan kekuatan konsentrasi seperti memanah,golf,catur dll maka berbekam di kepala adalah amat penting bagi menguatkan fokus, kepekaan dan tahan 'pressure'.


Bagi sukan yang banyak menggunakan tenaga seperti bolasepak,ragbi dan sebagainya selain di kepala dianjurkan juga berbekam di badan pada semua poin sunnah.Darah yang bersih akan menguatkan stamina sama seperti kanak-kanak yang boleh bermain dari pagi sehingga ke malam kerana darah mereka kurang kotor.Paling baik adalah berbekam dua atau tiga hari sebelum ada perlawanan/games.


Bagi pemain yang anggotanya bengkak/lebam akibat contact seperti futsal,atau peserta silat maka dengan berbekam segera di waktu rehat maka bengkak akan segera surut dan dapat juga memulihkan tenaga .Pemain yang tergeliat juga pulih lebih cepat dengan kaedah bekam berbanding urut.


Pemain badminton,golf atau tennis yang mengalami 'golf sindrom' juga digalakkan berbekam pada beberapa poin di bahu untuk pemulihan yang pantas.Selain itu berbekam pada anggota tangan dan kaki juga digalakkan bagi acara yang memerlukan kepantasan dan kekuatan seperti lumba lari, basikal, karate dan angkat berat