Pembaca Setia

Isnin, 26 April 2010

Gangguan Jiwa Kaum Wanita Kerana Guna-Guna




















Ketika terjadi pertemuan dengan Sheikh Hamd Bin Abdul Rahman al Ya'isyi seorang ahli terapi ruqyah di pejabat sidang akhbar al-Jazerah.(Tepatnya pada hari Jumaat 7 Zulkaedah 1423H) kepada beliau diajukan pertanyaan: "Dari fakta salah satu hospital jiwa kami mengetahui bahawa penyakit kejiwaan banyak menimpa para gadis. Apakah penyebabnya?"

Syeikh Hamd menjelaskan bahawa dalam kehidupan keluarga anak-anak gadis sering kali lalai bahkan di antara mereka ada yang terlepas kawalan baik ketika berada di dalam rumah atau di luar rumah.

Perkara seperti ini kadangkala menjadi penyebab kerosakan tatatertib sosial kerana kepercayaan yang diberikan oleh keluarga kepada anak perempuannya terlalu berlebihan dan sering kali tidak pada tempatnya

Ketika ini tidak sedikit para wanita yang menjadi pelayar internet. Mereka rela menghabiskan waktu berjam-jam untuk melakukan kerosakkan di alam maya itu.Bahkan dari sana mereka menjalin hubungan intim atau mendapat teman dengan orang-orang baru yang tidak diketahui asal-usulnya,serta tidak terjamin latar belakang mereka sehingga mereka terjerumus ke dalam kemaksiatan alam siber yang penuh khayalan dan mengundang dosa. Peluang seperti ini mengundang datangnya pengaruh jin( Penulis blog ini pernah merawat satu kes gangguan seorang pelajar wanita yang sangat suka ke cyber cafe)

Kebiasaan dalam menampakkan keindahan yang mereka miliki secara berlebihan dapat mengundang pandangan bernafsu dan al'ain. Lebih-lebih lagi mereka yang dianugerahkan kecantikan dan keelokan tubuh.Sehingga saat mereka datang di hadapan masyarakat umum mereka hadir dengan penampilan yang menarik perhatian ramai.Apalagi jika pakain mereka betul-betul seksi dan setengah telanjang. Semua ini adalah faktor yang mengundang syaitan

Dalam pelbagai acara dan majlis pernikahan ramai wanita suka menari bahkan ada yang menampilkan tarian mengghairahkan dan menarik perhatian penonton. Hobi bersolek dan terlalu lama di depan cermin sehingga timbul perasaan kagum tentang diri sendiri(kecantikan) akan memudahkan jalan bagi jin untuk merasuk gadis itu.(memang ramai yang sakit gangguan syaitan cantik-cantik rupanya)

Kebiasaannya berjalan-jalan di pusat membeli-belah tanpa ada tujuan yang jelas juga dapat mengundang jin. Sebab pasar merupakan tempat yang subur bagi perkembangan jin dan syaitan untuk menyakiti manusia,menyebabkan mereka mengalami tekanan perasaan ,disihir,diragut dsbgnya.

(Nota:dari buku Hikmah terapi al quran dengan sedikit tambahan
Ramainya wanita yang tidak sensitif tentang aurat ,tidak solat dll menunjukkan betapa lemahnya didikan dari ibubapa, suami dan diri mereka sendiri)