Pembaca Setia

Selasa, 30 Mac 2010








TIPS UNTUK ELAK DIRI DARI MENGUMPAT


Bagaimana nak elak diri daripada mengumpat?

1. Kesedaran

Kita mesti sedar bahawa mengumpat adalah perbuatan yang tidak disukai Allah rujuk surah Al HUMAZAH ayat 1. Jangan kita dedahkan diri kita kepada kemurkaan Allah. Al Quran dan hadis menegah kita dari mengumpat. Mengumpat diumpamakan seolah-olah kita memakan daging saudara kita yang telah mati-rujuk Al HUJURAT ayat 11.Peliharalah lidah sebaik-baiknya dari perbuatan ini.

2. Jangan Marah

Jika kita dapati kita kena umpat, janganlah bertindak marah. Bersabarlah. Cari dimana kelemahan atau kesilapan yang telah kita lakukan. Buat perubahan memperbetulkan kesilapan yang lalu dan bertaubat. Jika kita dapati tiada kesalahan yang ketara adalah lebih baik kita doakan Allah mengampuni mereka dan menjauhkan kita dari jadi pengumpat.Dengan sikap ini anda beroleh kemenangan.

3. Pahala

Orang yang mengumpat sebenarnya beri pahala percuma kepada orang yang diumpatnya. Jadi sewajarnya orang yang jadi mangsa umpatan mengucapkan terima kasih kepada si pengumpat itu dan kalau mampu boleh memberi hadiah kepadanya. Jadi jangan mudah bagi pahala pada orang manakala pahala untuk diri sendiri berkurangan.Dihari kiamat pengumpat termasuk golongan yang bankrapsi keran pahala habis diberikan kepada orang lain dan sekiranya tidak cukup dia akan menanggung dosa orang yang diumpatnya.

4. Rasai apa yang orang lain rasa

Orang yang mengumpat tu, sendiri mau ingat la..bagaimana kalau dia berada ditempat orang yang kena umpat itu. Kalau dia rasa menderita,orang lain pun rasa cam tu jugak,betul tak?Allah tidak memberi kita mulut untuk bercakap dengan sesuka hati dan keluarkan perkataan yang buruk.

5. Tempias

Duduk bersama dengan orang-orang yang mengumpat walaupun ia tidak menambah kepada umpatan itu tetapi dengan kata-kata seperti ini, Eh tak sangka ya..dia perangai cam tu. Perkataan ini seolah-olah membenarkan kata-kata orang yang mengumpat itu. Sedangkan orang yang mendengar berdiam diri dan juga tanpa buat apa-apa bantahan pun turut bersubahat dengan orang yang mengumpat itu.

Jadi berhati-hatilah dalam apa jua tindakan kita. Elakkan dari mengata orang lain kerana ia hanya akan mengundang dosa dan akan dibawa mati sekiranya orang yang kita umpat itu tidak memaafkan kita.Ingatlah kedahsyatan neraka Hutomah yang Allah sediakan untuk pengumpat