Pembaca Setia

Rabu, 24 Mac 2010









KETAKUTAN JIN KEPADA MANUSIA

Dari Mujahid,Abu Dunya meriwayatkan "ketika saya sedang mengerjakan solat pada suatu malam,secara tiba-tiba makhluk sebesar budak kecil berdiri dihadapanku,lalu aku mendesak untuk menangkapnya,kemudian makhluk itu berdiri dan berlari kebelakang dinding sehingga aku mendengar bunyi jatuhnya.Setelah itu makhluk tersebut tidak datang lagi".

Mujahid kembali berkata "sesungguhnya mereka takut kepada manusia,sebagaimana manusia juga takut kepada mereka.Mujahid juga berkata "syaitan lebih takut kepada salah seorang daripada kamu,kerana itu jika dia memperlihatkan dirinya kepada kamu janganlah kamu takut kerana akan mengalahkan kamu,akan tetapi bersikap keraslah kepada mereka nescaya mereka akan pergi".

Katanya lagi "setiap kali aku berdiri untuk mengerjakan solat,ada syaitan yang memperlihatkan dirinya menyerupai bentuk Ibnu Abbas,lalu teringat olehku akan perkataan Ibnu Abbas.Kemudian setiap kali aku akan solat,aku senantiasa siap untuk membawa pisau.Pada suatu hari dia memperlihatkan dirinya lagi kepadaku,lalu aku menyerangnya dan menikamnya hingga dia jatuh dan terdengar olehku suara jatuhnya.Setelah kejadian itu aku tidak lagi pernah melihatnya".

Nota : Bagi para perawat islam yang merawat pesakit kerasukan ganas dan cuba untuk menyerang perawat,janganlah anda gentar,bersikap keras dan tegas kepada mereka,insyaAllah mereka akan takut jua akhirnya.
Walaupun kita kena lawan perasaan takut itu tidak bermakna kita sembrono sahaja dan memandang enteng kepada kekuatan jin. Yang lebih baik adalah mematahkan hujah mereka dengan dalil yang kuat kerana jin ini walaupun ganas tetapi mereka tidak terdaya bila kalah berhujah seperti manusia yang walaupun hebat tetapi bila ada orang boleh patahkan hujahnya dengan cara yang padat dan tepat ia jadi tidak bermaya-terkedu